Ločuj! Ne hvala.

Na prestopnega leta dan, ki se je tako lepo naredil, sem kanil pisati o tem izjemnem dogodku, ki se zgodi na vsake kvatre (oz. štiri leta, če smo natačni), pa je druga tema uletela vmes. Ja, saj bo še šansa o tem, tudi volitve in olimpijske so v štiriletnih intervalih, pa jih doslej nisem obdeloval. Pa jih najbrž tudi ne bom, ha.

Da preveč ne nakladam; čisto mimogrede se mi je danes na Facebooku nekje med novicami pokazala stran o 90 dnevni ločevalni dieti, pa sem si dejal, ni vrag, bom dotične strokovnjake povprašal o nejasnostih, ki me že dolgo mučijo. Namreč, kakšen je sploh smisel ločevanja živil, vpliv na metabolizem kot tak, kaj pri vsem tem vpliva na hujšanje in zakaj se škrobni in sadni dan ne imenujeta tudi ogljiko-hidratna (kar v osnovi sta)?

Jalovo upanje, da bom dobil odgovor seveda; a vseeno se je razvila zanimiva debata. Cela kolobocija pravzaprav, ko so me nekateri opominjali, nekateri podučevali, tudi pokroviteljsko trepljali. Dieta je dobra, ker deluje in deluje zato, ker je dobra! Pika.

Vsaka izmenjava mnenj je zanimiva, pa ne gre samo za provokacijo, tokrat me je dejansko vodila tudi želja po odgovorih. Kajpak jih nisem dobil. Logično. Ker jih ni. Kak glas razuma je na koncu pač priznal, da gre pri vsem skupaj za uvajanje predvsem discipline in zmernosti. That’s it. Nobene znanstvene podlage o tem, zakaj je en dan pametno jesti pečenko, drugi dan pa krompir, ne pa vsak dan kombinacijo obojega. Nobenega argumenta, zakaj ravno štirje dnevi, od katerih so trije na hidratih, eden pa na beljakovinah. Busted!

Zakaj potem ločevalna dieta, khm, deluje. Eden od razlogov (foto in tekst povzeto po temle članku):

Kratkoročne učinke ločevalne diete lahko pripišemo tudi dejstvu, da korigira nekatere verjetne napake, ki jih je tisti, ki hujša, počel prej:

  • – količina dnevno zaužite energije se v primerjavi s prej običajno zniža – ne glede na to, da je resnično energijsko vrednost priporočenih obrokov praktično nemogoče izračunati, saj so količine navedene premalo natančno (primer sira ali pomaranč);
    – kljub siromašnim “pol-obrokom” v prvem delu dneva dejansko za mnoge, ki so bili vajeni jesti samo enkrat dnevno, pomeni velikanski napredek v disciplini prehranjevanja.

Tudi dobro počutje, o katerem pričajo privrženci, je dejstvo. Problem je, da to nastopi KLJUB kombiniranju prehrane, ne pa zaradi njega. Po drugi strani pa je res, da je kombiniranje dnevov in posameznih obrokov po hranilih nesmiselno. Večina zdravih ljudi normalno prebavi obroke, ki vsebujejo vsa hranila.

Toliko o čudežni dieti, ločevanju in ostalih čarovnijah. Boste rekli, kaj imam proti njim, če deluje in če je to način, ki nekomu ustreza, zakaj pa ne? Zato, ker mi gre res na jetra, da nekateri s to kvazi vero zavajajo in celo služijo mastne denarce. Naj bodo pošteni in povedo, za kaj gre, ne pa napletat zgodbic o metabolnih učinkih in vplivih ločevanja na zdravje. Hokus pokus, ne pa suho zlato.

Vseeno, izziv je tule: če se najde kdo, ki iz znanstvenega stališča uspe upravičit to dieto, na plan z argumenti! Morda lahko to potem prodamo tistim, ki pridigajo ločevalno vero, da bodo oni lažje prodajali. Nam pa padejo procenti, ha, za pivo na ogljiko-hidratni dan :)

6 Comments »

Rollback on februar 29th 2012 in paleo, zdravje

6 Responses to “Ločuj! Ne hvala.”

  1. jedec responded on 01 mar 2012 at 13:49 #

    Ne bom se delal preveč pametnega, ker tega znanstveno sam ne vem, ampak meni so zdravniki, ki se s tem ukvarjajo, razložili takole: ločevanje je potrebno zaradi načina prebave živil, pogoji v prebavilih, ki omogočajo prebavo beljakovin izključujejo prebavo OH in obratno. Torej ločevanje omogoča hitrejšo in boljšo prebavo. Ločevanje po dnevih sicer v tem kontekstu nima smisla, ločevanje po obrokih pa nekako dobi svoj smisel. Seveda pa ne znam razložiti zakaj bi zaradi boljše prebave shujšal.

  2. Alenka responded on 01 mar 2012 at 15:50 #

    ni kaj za dodat…manj je VEKLIKO…:-)

  3. Rollback responded on 02 mar 2012 at 17:02 #

    @jedec, ti si prvi, ki je dal neko vsaj približno razlago. Čeprav, kot trdiš, še vedno iščemo odgovor o povezavi ločevanja z izgubo teže.

    @alenka, simple is fun :)

  4. Primoz responded on 03 mar 2012 at 09:03 #

    Meni se zdi da je ločevalna dieta nek približek pravilnemu prihranjevanju, sprevržen do te mere, da je sprejemljiv za veliko večino, ker ni potrebno kako posebno “odrekanje”. No, za prebavo pa so vsekakor najbolj primerni mono obroki.
    Naj še dodam, da izhajam iz dejstva da je nesprevržena zdrava prehrana neobdalano sadje in zelenjava, ter oreščki, vse v mono obrokih, seveda. Torej, ločevalna dieta ima en sprevržen smisel, oz. ga nima.
    Če hoče kdo zares pravilno shujšat, naj poskusi presno prehranjevanje za kak teden, pa bo takoj jasno kako in kaj.

  5. Domen responded on 21 mar 2012 at 22:41 #

    Marko, odkar sem prebral Gary-a Taubes-a: Good calories Bad calories, ne morem mimo ideje, da je telesna teža kontrolirana s hormoni. In insulin je v tem pogledu zelo pomemben člen.

    Naš profesor fiziologije trdi, da primarna funkcija insulina ni zniževanje krvnega sladkorja, ampak da omogoča zadrževanje hranil znotraj celic, telesa (lahko bi rekli, da je anabolen). Primer za to bi sladkorna bolezen tipa I. Trebušna slinavka ne proizvaja več inzulina, ker avtoimunski sistem uniči beta-celice. Med drugim sta dva simptoma tudi: polifagija (povečan apetit) in hujšanje teže. Povečan apetit in izguba teže – gre to komu skupaj? Tu princip kalorija je kalorija (presežek = pridobitev teže, pomanjkanje = izguba teže) odpove. Insulin je nujno potreben, da zadrži hranila v celicah. Nadomeščanje inzulina bolnike ohranja pri življenju in jim pomaga pri pridobivanju teže.
    Primerjaj pred in po zdravljenju z insulinom:
    http://brenda-lifeinmyshoes.blogspot.com/2012/01/90-years-ago-today.html

    Torej k ločevani dieti. Mislim, da zna tale tabela:
    http://www.ajcn.org/content/66/5/1264.full.pdf
    na strani 1269 pojasniti kakšen delček sestavljanke. Primerja koliko insulina se sprosti ob zaužitju enote določene hrane v primerjavi z enoto belega kruha. Zanimivo je, da imata jajce in arašidi najnižji indeks (31 in 20) – vpliv maščob?

    Moje razmišljanje: glukoza v hrani je stimulus za izločanje insulina, prav tako pa izločanje insulina spodbujajo tudi nekatere aminokisline iz beljakovinske hrane (npr jogurta). Enostavni ogljikovi hidrati in te aminokisline skupaj sprožijo še večji odziv insulina – zato “post work out” šejk iz maltomaxa in wheya? Če si bodybuilder, hočeš po treningu čimvečji anabolni učinek insulina – glukoza iz maltomax in aminokisline iz wheya opravijo svoje delo.

    Mogoče zato ločiti beljakovinsko in ogljikohidratno hrano… Drugače je tule še študija:
    Similar weight loss with low-energy food combining or balanced diets.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10805507
    “The results of this study show that both diets achieved similar weight loss. Total fat weight loss was higher in balanced diets, although differences did not reach statistical significance. Total lean body mass was identically spared in both groups”

  6. www.rebelmouse.com responded on 20 jul 2014 at 22:47 #

    Superb blog you have here but I was wondering if you knew of any message boards that
    cover the same topics talked about here? I’d really love to be a part
    of group where I can get suggestions from other experienced individuals that
    share the same interest. If you have any recommendations, please let me know.

    Thanks!

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply